S touto otázkou sa v telefóne stretávame relatívne často. Sledujte našu stránku a dozviete sa, či robíme. Keď budeme na dovolenke, na kongrese, alebo budeme náhle upravovať svoje ordinačné hodiny z akýchkoľvek dôvodov, všetko včas uverejníme na našej stránke.
Áno, pacientov máme takmer vždy veľa, či už sa dostavia osobne, alebo telefonujú, alebo komunikujeme s nimi elektronicky. Náš obvod patrí k väčším, preto prílev nových pacientov regulujeme. Pokiaľ ale využívate naplno e-časenku, pokiaľ dodržíte časy pre jednotlivé skupiny pacientov tak, ako je uvedené v časovej špecifikácii ordinačných hodín, pokiaľ si nechávate predpisovať lieky elektronicky, pokiaľ nám napíšete, čo Vás trápi a nepotrebujete to riešiť okamžite, vôbec Vás nebude zaujímať, koľko máme v čakárni ľudí.
Čiastočne áno. Na mnohé činnosti pacientov objednávame na presný čas – to sa týka najmä preventívnych prehliadok a prehliadok vo vzťahu k práci, objednaní pacienti majú vždy prednosť. Prednosť majú samozrejme aj akútne stavy, to ale nie sú 3 týždne trvajúce bolesti chrbta.
Hodinové čakanie u lekára nie je dlhé, pokiaľ sa nejedná o naozaj akútny stav. Sú ambulancie, kde sa čaká aj 6 hodín a na vyšetrenie sa objednáva 3 mesiace dopredu.
Zaviedli sme špecifikáciu ordinačných hodín práve preto, aby ste čakali minimálne. Z rovnakého dôvodu sme založili aj túto stránku a možnosti elektronického objednávania receptov. Keď to budeme všetci dodržiavať, čakanie v čakárni bude maximálne 30 minút. Na to je ale potrebné, aby tých cca 30-40 ľudí denne, ktorí si telefonicky nechávajú predpisovať lieky, si ich nechávali predpisovať elektronicky, najlepšie 1x za 1-3 mesiace (a nie v pondelok 1 liek, v utorok druhý liek, v stredu tretí liek, v štvrtok všetky ostatné a v piatok volajú, lebo ich už 3 týždne ukrutne bolí hlava). Tým nám môžu ušetriť cca 1-2 hodiny ordinačného času, ktorý sa dá využiť na všetko ostané. Je tiež potrebné, aby sa nemiešali ľudia s teplotami a kašľom s tými, ktorých len bolí koleno. Je to preto, lebo ten, ktorého len bolelo koleno pri takomto kontakte s infekčne chorým príde potom o týždeň, pretože kašle a má teploty. Keď sa toto podarí našimi spoločnými silami, v našej čakárni strávite minimum času.
Z jednoduchého dôvodu. V čase 11:30 - 12:00 sme na obede, následne sa presúvame do ambulancie v Starej Haliči. Tým, že poskytujeme zdravotnú starostlivosť aj v ambulancii v Starej Haliči a tiež dôchodcom v Dome sv. Juraja v Starej Haliči, je potrebné týchto ľudí vzhľadom na ich vek a choroby navštevovať pravidelne a keďže je ich väčší počet, nutne to trvá aj dlhší čas. Jedná sa o poskytovanie zdravotnej starostlivosti so súhlasom VÚC, vyčlenené sú na to popoludňajšie hodiny v stredu. Nie je možné vykonávať túto činnosť až po skončení ordinačných hodín z časových a organizačných dôvodov. V Starej Haliči vznikla pri Dome sv. Juraja aj ambulancia, v ktorej poskytujeme aj zdravotnú starostlivosť pre pacientov zo Starej Haliče a okolia, preto máme upravené ordinačné hodiny. V ambulancii v Starej Haliči pôsobíme v stredy v čase 12:30 – 15:30.
Z jednoduchého dôvodu – máme prácu, ktorú nemôžeme hneď prerušiť. Sestra vykonáva odbery krvi, každý jeden odber nejaký čas trvá, vtedy sa dvere naozaj nedajú otvoriť. Neotvárame, ani keď vybavujeme pacienta či už osobne alebo telefonicky. Klopanie všeobecne vnímame negatívne, vyrušuje nás, hlavne keď potrebujeme robiť niečo dôležité. Občas nás to tak znervózňuje, že uvažujeme o spoplatnení neopodstatneného klopania. Samozrejme keď ide o život, treba klopať, ale keď treba predpísať lieky alebo Vás 3 mesiace bolí lakeť, vtedy o život nejde a klopanie z takýchto príčin odmietame. Takže Vám odporúčame klopať, len keď Vám je na odpadnutie, máte bolesti hrudníka ako pri infarkte, náhle sa dusíte, náhle Vám ochrnula končatina – čo sú ale dôvody, pre ktoré je vhodnejšie si volať záchrannú službu už z domu a neriskovať svoj život strácaním drahocenného času. V ostatných dôvodoch si prosím vezmite číslo z e-časenky, posaďte sa a počkajte, kým otvoríme dvere. A keď ste v čakárni sami, vidíme, keď ste si na e-časenke vzali číslo, my to vidíme a otvoríme vám hneď, ako to bude možné.
Uznávame, je ťažké dovolať sa k nám, ale v drvivej väčšine nie preto, že telefón nezdvihneme, ale preto, že je obsadené.
Telefóny máme 2, k tomu mobily, telefóny v ambulancii zvonia prakticky neustále. Nezriedka sa stáva, že pár sekúnd po sebe zazvonia obidva telefóny aj mobil a ešte niekto zaklope. Pacient, ktorý sa dostavil osobne, tak čaká o desiatky minút dlhšie; takmer vždy, keď je vybavovaný pacient v ambulancii osobne, niekto volá. Teda telefón nezdvihneme, keď lekár rieši na druhom telefóne niečo dôležité s pacientom alebo ošetruje prítomného pacienta s akútnym stavom a v tom istom čase sestra vykonáva odbery krvi alebo EKG alebo odnáša skúmavky s odbermi krvi na vrátnicu polikliniky. Pochopiteľne tiež telefón nezdvihneme, keď sme na obede, keď sme na WC, keď máme po pracovnom čase.
Problém nastáva vtedy, keď sa naraz stretne veľa ľudí v čakárni a v tom istom čase sa veľa ľudí snaží dovolať. Kritické sú hodiny hneď ráno po 7:00, okolo 10:00 a po 13:00, vtedy sa stáva, že za hodinu by sa chcelo vybaviť aj 30 ľudí, čo ale nie je možné. Aj preto sme pristúpili na špecifikáciu ordinačných hodín a zriadenie internetovej stránky. V súčasnosti je pre fungovanie našej ambulancie nevyhnutný odklon ľudí, ktorí si len potrebujú predpísať lieky alebo potrebujú skonzultovať všeobecné záležitosti do internetového rozhrania. Časom úplne prestaneme predpisovať lieky po telefóne a bude možné iba objednanie liekov cez internet. Očakávame od toho, že poklesne počet telefonujúcich a cez telefón budeme vybavovať len konzultácie náhleho zhoršenia zdravotného stavu alebo objednávanie sa na vyšetrenie.
Pre Vás „len pečiatku“ znamená pre nás dosť veľa časovo rôzne náročných úkonov. Obyčajne sa to týka preventívnych prehliadok vo vzťahu k práci, posúdenia spôsobilosti na vedenie motorového vozidla atď. Treba si uvedomiť, že keď dáme na nejaký papier pečiatku, má to pre nás právne dôsledky. Keď sa podpíšem pod niečo, čo nemám robiť (napríklad posúdenie spôsobilosti na prácu kategórie rizika 3 a 4), môže ma to stáť veľmi veľa peňazí, môžem prísť o licenciu, dokonca sa môžem dostať do väzenia.
Ak budete trvať na „len pečiatkach“, tak si nejaké kúpim – napríklad autíčko, včielku, prasiatko a budem Vám dávať bez vykonania všetkých náležitostí také, ale to Vám nepomôže. Na tú správnu pečiatku budete musieť absolvovať všetko, čo je dané príslušnými predpismi.
Slovné spojenie „ja len“ má na zdravotníka rovnaký účinok, ako bodnutie hmyzom. Všetci „len“ niečo potrebujeme – my „len“ robiť si svoju prácu, v čase obeda sa „len“ naobedovať, „len“ vybaviť tých pacientov, ktorí prišli pred Vami. Každý pacient potrebuje „len“ niečo – prehliadku, vyšetrenie, liečbu, predpis liekov, vypísanie dokumentácie. Bohužiaľ sa už stalo aj to, že pacient v čakárni u lekára zomrel, lebo trpezlivo čakal, kým príde na rad a predbehli ho tí, ktorí „len“ niečo potrebovali, čo je našťastie raritné.
Stáva sa, že pacient príde „len na krv“ – teda sám si určí, že potrebuje odbery krvi, aj keď mu lekár odbery neordinoval. Odbery krvi fungujú tak, že najskôr je potrebné, aby Vás vyšetril lekár, ktorý následne zváži, či Vám odbery vôbec treba a ak áno, aké. Pri všetkej úcte – lekárom sa stane človek po 6-ročnom štúdiu na vysokej škole, následne odpracuje niekoľko rokov v praxi, absolvuje dosť náročnú špecializačnú prípravu zakončenú špecializačnou skúškou (atestáciou), musí sa naučiť veľmi veľa, tak lekárovi nemajte za zlé, že o odberoch krvi rozhoduje práve lekár, samozrejme po zrelej úvahe a po Vašom vyšetrení.
Preto neakceptujeme, keď sa niekto snaží predbiehať a nejaví známky akútneho stavu. Ak z rôznych dôvodov nechcete čakať, použite e-časenku - objednanie s privolaním. Bude Vám zaslaná privolávajúca – spätná SMS pred plánovaným začiatkom Vášho vyšetrenia a čas, ktorý by ste strávili v čakárni, môžete použiť kdekoľvek.